14 d’oct. 2011

Radiologia de la interactivitat en un mitjà digital

Què és la interactivitat? La interactivitat és la capacitat que té un mitjà de comunicació per donar-li als usuaris un major poder tant en la selecció de continguts (Interactivitat Selectiva) com en les possibilitats d'expressió i comunicació (Interactivitat Comunicativa).”


La interactivitat selectiva es divideix en dues característiques fonamentals. La primera és la navegació a través d'un enorme ventall d'opcions proporcionades per l'emissor, però que permet al receptor una àmplia discrecionalitat per seleccionar què consumeix i en quin ordre. La segona és que el receptor té la possibilitat d'establir unes preferències clares que li permeten rebre allò que prèviament hagi seleccionat. Un exemple de interactivitat selectiva és l'hipertext que permet navegar per dins la notícia: veure les fonts, entrevistes, fotografies...


Per altra banda la interactivitat comunicativa es refereix a les possibilitats de comunicació que té el lector amb el mitjà. L'usuari pot ser també emissor, ja que la xarxa li permet la publicació de continguts. El lector pot afegir, reafirmar o contrarestar la informació. A més, les eines del mitjà permeten establir el diàleg entre els usuaris d'Internet, i contribueixen a potenciar i perfilar l'àmbit de la comunicació interpersonal. Exemples d'això serien els xats públics i privats, o els fòrums de debat.


Sonia Sánchez Baena

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada