26 d’oct. 2011

La valoració experta i els estudis amb usuaris


Per valorar un mitjà de comunicació digital en termes d’usabilitat caldrà complir amb les tres característiques d’efectivitat, eficiència i satisfacció de l’usuari(ISO 9241, part 11). Primerament l’efectividad, estudia si els usuaris són capaços de complir les tasques al complet i de forma precisa. Pel que fa a l’èficiencia analitza la quantitat de recursos utilitzats per completar les tasques eficientment. I per últim, la satisfacció que estudia l’actitud dels usuaris cap al mitjà digital. No hi ha uns aspectes fixes previs per valorar la usabilitat, per això és necessari tenir clar a qui es dirigeix i en quin marc o context.

QUIN TIPUS D’AVALUACIÓ TROBEM?
           La experta, que consisteix en fer una inspecció crítica de com els usuaris aplicaran el conjunt dissenyat. Com per exemple, mesurar elements d’un mitjà digital com la interacció (menús, enllaços, icones...) , disposició d’elements, la redacció, les imatges i detalls gràfics, l’accessibilitat (utilitzar diversos navegadors).

            Els estudis amb usuaris, que és la posada en marxa del producte i l’avaluació que en fan els usuaris. S’observarà si les pautes són vertaderament usables o no. Hi ha diferents mecanismes per fer aquest segon anàlisi com les enquestes, qüestionaris, tests...

Per tant, per fer que un mitjà de comunicació digital sigui usable caldrà tenir en compte: a quin públic es dirigeix, quin és el missatge clau, introduir un llenguatge clar i senzill, donar facilitats per explorar, títols significatius, ficar titulars o subtítols, navegació amb enllaços, accessibilitat, edició i correcció de proves, i llistes per controlar els continguts. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada