30 d’oct. 2011

L'èxit a través de la comunitat

L'aportació de la visió de diferents usuaris i la interacció entre les persones que generen continguts en un mitjà, el doten de vida més enllà del que disposen els mateixos creadors. Així, tot i les diferents temàtiques que pot suportar el format digital, sempre és positiu que qui hi acudeix pugui aportar i ajudar a construir-lo, donant lloc a una comunitat.

Eduardo Manchón (cofundador de Panoramio) defineix les característiques que porten a l'èxit a una web tenint en compte la usabilitat adequada en les diferents fases de creixement i expansió. En primer lloc, i com ja s'ha apuntat en aportacions d'altres companys i companyes, cal que l'objectiu genèric sigui clar des d'un principi, per poder atreure a un públic concret.

La interacció i la funcionalitat excessiva, així com el desenvolupament corporativista, poden generar rebuig en el públic potencial. Cal una certa dosi d'amateurisme des d'un principi per tal de que qui hi participi pugui sentir-se part d'un projecte comú. Doncs, hem d'anar adaptant la nostra comunitat a les diferents necessitats que es generin a través del creixement; ja que massa departamentalització quan el nombre d'usuaris és reduït pot portar-nos a la dispersió de la poca audiència inicial.

Per tal de crear la massa crítica que produeixi el creixement de l'audiència no podem abusar de la pedanteria en el disseny, ni de l'abús en la repressió de la introducció de continguts que no creiem adequats, ja que poden desembocar en un esnobisme contraproduent. Però, per altra banda, dins la simplicitat també hem de saber crear els espais per tal de que la gent aporti les seves senyes pel contacte directe d'usuaris (enllaços als seus blocs, correu...), evitant la barreja d'informació innecessària i permetent que l'accés a contingut d'interès sigui ràpid i senzill.

Cal anar amb molt de compte amb els canvis radicals en el format, ja que amb variacions massa brusques poden trencar la rutina dels nostres usuaris, perjudicant la impressió que tenen del mitjà.

És important, també, la comunicació externa amb l'usuari, més enllà de la web, a través de l'enviament de correus; per tal de que estigui informat de comentaris que es facin a la seva aportació, i aconseguint el retorn i la seva fidelització. Però sempre evitant l'spam.

Fins i tot, hem de deixar que la mateixa comunitat que es generi a l'entorn del mitjà pugui autoregular-se, creant voluntariat pel control de continguts i adequacions a diferents llenguatges.

En definitiva, cal generar sentiment de pertinença al mitjà, perquè aquest adquireixi vida pròpia, sent conscients que hi haurà cert moment en que parcialment escaparà del nostre control.

Font: Conferència d'Eduardo Manchón sobre Usabilitat i Disseny.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada