23 d’oct. 2011

La facilitat en els mitjans digitals


Veig que ja hem comentat bastants, potser encara falta algú però hauríem de començar a recollir totes les idees aportades. Sembla que estem bastant d’acord en el significat en sí de usabilitat. Tot i que hi ha diverses versions sobre d’on sorgeix el concepte en qüestió. He intentat fer un recull de les idees més consensuades i la cosa quedaria així: (també hauríem d mirar el tema de títols no?)

Com bé marca el pas del temps, amb una curta evolució tecnològica s’ha millorat molt en referència al funcionament de les pàgines web com a medi d’expressió. Amb aquesta evolució, ha esdevingut necessari crear en el nou món digital nous sistemes menys complexes, que incloguin facilitats en la utilització per tal d’obrir-se a les societats contemporànies.


La usabilitat no és una disciplina teòrica sinó empírica i, aplicada a l’informàtica, que tracta la facilitat d’ús dels programes i les tècniques que faciliten la interacció entre persones i computadores. És a dir, la capacitat i rapidesa amb la que un producte pot utilitzar-se cap a determinats usuaris, per tal d’aconseguir uns certs objectius, tenint en compte el context d’ús


Es troba determinada per tres atributs:  l’efectivitat, l’eficiència i la satisfacció (ISO 9241, part 11). Entenent per efectivitat la precisió amb la que els usuaris arriben als objectius, per eficiència els recursos que fem servir, i per satisfacció la comoditat i l’actitud positiva al fer servir el producte. De tal manera que, com més usable sigui el mitjà de comunicació, amb més eficiència trobarà l’usuari allò que desitja i més satisfacció tindrà. I això és el que es busca: un usuari satisfet és un possible usuari fidel.


La Usabilitat és un terme que està molt lligat a l’accessibilitat i també al nom de Jakob Nielsen. Aquest, es considerat com un dels creadors d’aquest concepte, tal i com ho podem veure a la definició que en va fer: “la usabilitat és un atribut de qualitat que mesura com són de fàcils d’usar les interfícies web”.


En conclusió, el lloc web ha de ser visualment atractiu, d’arquitectura senzilla, amb un recull de la informació simplificada i  un bon disseny, adequat a les necessitats de l’usuari. Així com pot esdevindre important també, saber per quin motiu els consumidors han utilitzat la web, ja que pot orientar-nos a millorar i facilitar el nostre ús en el nous mitjans digitals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada