19 d’oct. 2011

El poder comunicatiu

A partir de tot el recull d’informació i d’idees que entre tots hem plasmat, m’agradaria fer un recull de les diferents aportacions que hem fet cadascun de nosaltres per tal d’orientar i precisar més el concepte.

La interactivitat és un concepte que amb el pas dels anys s’ha anat estudiant cada vegada més, això queda reflectit en la multitud d’estudis que s’han realitzat entorn aquest concepte, com en destaquen els realitzats per Coomans (2005) o Jones (2005). Aquest terme el podríem ubicar sota la següent definició, és a dir, anomenem interactivitat a  la capacitat que té un mitjà de comunicació per oferir als usuaris una gran llibertat en la selecció de continguts com en les possibilitats d’expressió i comunicació

A més, la interactivitat implica que cada vegada més, els usuaris tinguin la capacitat d’intervenir i de modificar la informació audiovisual, per tant, aquests deixen de ser uns simples espectadors i passen a ser els grans protagonistes dins d’un procés comunicatiu multidireccional.

Però perquè aquesta es pugui desenvolupar, es fa precís destinar espais de discussió dins dels entorn digitals que permetin compartir i contrastar experiències i coneixements. A més, per potenciar i incitar a la interactivitat, les il·lustracions i la tipologia de fonts i variants ajuden a captar l’atenció del lector (Steen, 2011) i a estimular la lectura.

Finalment, destacar que existeixen diferents nivells d’interactivitat que es poden donar a través de mecanismes de contacte entre l’usuari i el responsable a la web (correus electrònics), de la participació dels usuaris en alguna activitat proposada pels emissors (jocs online), de la generació de continguts d'una forma controlada pels responsables de la web (fòrums d'opinió), i de la proclamació de coautor dels continguts de la web per modificar lliurement la informació de la web (blocs i wikis).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada